Historiamme
Lappeenrannan kuljetusosakeyhtiö on pitkän linjan perheyritys, joka on perustettu heti sotien jälkeen,
9. maaliskuuta 1945.
Oli synkkä ja myrskyinen yö…
Sotaa oli käyty jo vuosia. Paukkeen ja melskeen keskellä ajatus tulevaisuudesta sodan jälkeen sai itää rauhassa. Narisen veljekset Emil ja Vilho yhdessä Hyvösen veljesten, Reinon ja Erkin kanssa olivat pohtineet ajatusta yrittäjyydestä sodan jälkeen. “Täysillä eteenpäin” ei enää kaikunut keskellä korpea, vaan pienen talon keittiössä Lauritsalassa.
Aivoriihen seuraksena syntyi LAPPEENRANNAN KULJETUSOSAKEYHTIÖ, joka merkittiin kaupparekisteriin 9.3.1945.
Kuvassa: Perustaja Emil Narinen, tyttärenpoika, nykyinen toimitusjohtaja Jukka Tyster ja kuljettaja Tersa Saimaan kanavan rakennustyömaalla 1965
Alkuun oli pulaa kaikesta, mm. autoista ja renkaista. Luja tahto mennä elämässä eteenpäin sai yrityksen kuitenkin laajenemaan pikkuhiljaa. Alkuun rahdattiin sementtiä, halkoja ja muuttokuormia. Puun, lankkujen ja hakkeen ajoon keskityttiin 50-luvulla, kun taas 60-luvulla ajettiin seitsemällä autolla pelkästään haketta Rauma Repolalle. Samaa turvallista tointa hakkeen parissa jatkettiin Pikisaaren sahan ja Viipurin vanerin töissä yhdeksällällä autolla. Pappani, äitini isä Emil Narinen väsyi hoitamaan yritystä 80-luvun alussa.
Olin pikkupojasta asti kulkenut papan mukana työmaalta toiselle. Tutun keittiön pöydän ääressä pappa kertoi minulle erään herra Salmisen tarjoutuneen ostamaan Lappeenrannan Kuljetusosakeyhtiön.
“Älä myy, anna minä yritän”, sanoin papalle.
Näin sovittiin sukupolven vaihdoksesta yrityksessä. Olin juuri kotiutumassa armeijasta, joten harmaan pukeutumisen osalta historia toisti itseään.
Eräänlainen koetinkivi heitettiin 1986, kun lähes kaikki silloiset työt ilmoitettiin loppuvaksi syksyllä 1987. Ainoastaan Oululaisen leipäjakelu yhdellä pakettiautolla säilyi. Oli etsittävä uusia töitä. Käärin hihani ja syksyllä 1987 onnistuin saamaan lisää leipää kuljetettavaksi, alkuun neljällä autolla. Vuoden 1988 alkupuolella tehtiin autoilijasopimus Keskon kanssa. Näin erikoistuminen vaihtui hakkeista elintarvikkeisiin.
Muitakin tukijalkoja etsittiin ja kokeiltiin; 90-luvulla niitä oli mm. maanrakennus- ja betonikuljetus sekä ulkomaille kuljettaminen. Kokonaan lämpösäädeltyyn kuljettamiseen siirryttiin 2000-luvulla. Fazer-yhtiöiden liikennettä hoidettiin viiden, Keskon neljän ja Lidlin kolmen auton voimin.
Talouden vaihtelut vuosien varrella on riepotellut yritystä ankaralla kädellä, tiellä on kuitenkin pysytty kunnialla. Olemme myös lisänneet logistisia palveluitamme asiakkaille varastointitoimella.
Kaikkein tärkein lenkki kautta yrityksen historian on ollut osaava ja sitoutunut henkilökunta. Kumarrun syvään kiitokseen yrityksessä työskennelleiden ja työskentelevien suuntaan. Me olemme tehneet tämän yhdessä ja saaneet näin leivän pöytiimme. Yritys tunnetaan perheyrityksenä.
Liikenteessä lähellä ihmisen tarpeita. Vuonna 2020 olemme ajaneet 75 vuotta liukkaita teitä, aurinkoakin ja synkkiä, myrskyisiä öitä.
1970-luvulla elettiin hakekuljetusten valta-aikaa. Kuljetukset keskittyivät hakkeeseen ilman perävaunukalustoa. Liikennettä hoidettiin kahdeksalla kuvassa näkyvän kaltaisella nuppiautolla.
1980-luvulla siirryttiin yhä suurempiin tavaramääriin ja tarvittiin perävaunukalustoa. Saman vuosikymmenen loppupuolella hyvästeltiin hake ja siirryttiin elintarvikekuljetuksiin.
1990-luvulla tarvittiin isojen autojen lisäksi jakeluliikenteen hoitamiseen myös seitsemän pienempää autoa, joten kaluston määrä kasvoi jatkuvasti.
2000-luvun alussa koeajettiin vuosi myös Euroopan reiteillä. Ulkomaan liikenteessä suunnisti toimitusjohtaja Jukka Tysterin lisäksi vanhin poika Emppu Tyster.
Voimavarana osaava henkilökunta
Tavaran kuljettaminen maanteillä edellyttää koko henkilökunnan monipuolista osaamista ja jatkuvaa kouluttautumista. Osaamista edellyttää yhtiön johdo lisäksi viranomaistaho sekä asiakkaat. Asiakastahot osallistuvat henkilökunnan kouluttamiseen ja ohjeistamiseen mm. työturvallisuuden ja tehokkuuden lisäämiseksi lastaus- ja purkupaikoilla.
Kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyys on määritetty 10.9.2009 annetulla lailla. Kuljettajien on osoitettava ammattipätevyys erillisellä ammattipätevyyskortilla tai ajokortilla, jossa on ammattipätevyydestä ilmoittava merkintä. Ammattipätevyyden voi saada suoraan ammattioppilaitosten perustason koulutuksessa tai suorittamalla valvottujen kouluttajien antamat viisi ammattipätevyyskurssia. Ammattipätevyyden voimassaoloa jatketaan aina viideksi vuodeksi kerrallaan.
Myös omavalvontajärjestelmä edellyttää jatkuvaa osaamisen kartuttamista. Noudatamme elintarvikekuljetusten yleisiä hyvän käytännön ohjeita henkilökuntamme ajantasaisen osaamisen varmistamiseksi. Koko henkilökunta on suorittanut hygieniapassin.
Ajosuoritteen lisäksi kuljettajan vastuulla on ajoneuvon kunnon ja turvallisuuden varmistaminen kaikki ajo-olosuhteet huomioonottaen. Taloudellinen ja turvallinen ajotapa kuuluu tietenkin perusosaamiseen.
Elintarvikekuljetuksen peruskiviin lukeutuu mm. oikea ja tarkka lämmönsäätely. Kuljetuskalustomme lämpötilat kerätään talteen kuormatiloissa olevilla mittareilla. Mittari tallentaa muistiin lämpötilan 20 minuutin välein Kuljettajan osaamista on myös kuormatilojen hyvän hygieniatason tarkkailu, oikea kuormasidonta sekä kuljetettavien pakkausten eheyden ja virheettömyyden tarkistaminen.
Kuvassa: Hygieniadirektiivit vaativat lastaajaltakin määräysten mukaisen suojavarustuksen käyttämistä. Oikea kuormasidonta lisää turvallisuutta liikenteessä.
Lappeenrannan kuljetusosakeyhtiöllä on nykypäivänä vaatimusten mukainen elintarvikekuljetusten tarpeisiin vastaava lämpösäädelty kalusto.
Yhtiön toiminta jatkuu neljännessä sukupolvessa. Vuodesta 1984 yritystä luotsannut Jukka Tyster myi osuutensa vuoden 2023 lopulla kolmelle pojalleen Empulle, Eetulle ja Eero Tysterille. Yrityksen palveluksessa jo yli 20 vuotta työskennellyt Emppu jatkaa jatkossa yrityksen toimitusjohtajana vastaten operatiivisesta toiminnasta. Eetu ja Eero toimivat perheyrityksessä isoveljensä apuna hallitustyöskentelyn kautta.